AgruniekRijnvallei



In september 2012 ga ik beginnen met een periferiestage bij AgruniekRijnvallei. Om dit bedrijf beter in beeld te krijgen heb ik AgruniekRijnvallei geanalyseert aan de hand van het 7s model. Hieronder worden de strategie, structuur, systemen, gemeenschappelijke waarden, sleutelvaarigheden, management stijl en het personeel beschreven.

AgruniekRijnvallei(AR) is een samenvoeging van twee bedrijven. Sinds 1 januari 2012 zijn de bedrijven Agruniek en Rijnvallei gefuseerd. Beide bedrijven zijn voederleveranciers in de agrarische wereld. In totaal zijn er ruim 400 werknemers actief op de werkvloer van directeur tot vrachtwagenchaufeur.  Door te fuseren hoopt het nieuwe AgruniekRijnvallei op een beter resultaat, maar ook beter op de wensen van de klanten in te kunnen spelen door meer mogelijkheden en meer parate kennis.

Strategie
AgruniekRijnvallei is een voedercooperatie. Het doel van deze cooperatie is de veehouders de kortste weg bieden naar resultaat. Dit proberen ze te doen door een zo goed mogelijk advies te geven en hiernaast zo veel mogelijk producten aan te bieden zodat er voor iedereen een oplossing is. Zo kan iedere veehouder een brok of mineralenmengsel op maat laten maken om tot dat beste resultaat te komen. Verder worden er regelmatig demodagen gehouden om de veehouders kennis te laten nemen van de laatste ontwikkelingen.

Structuur
Voor een duidelijk overzicht over de structuur binnen AR is geen organigram voorhanden. Op de website is wel te zien dat elke afdeling een eigen team heeft. Zo is er een speciaal team voor rundvee, varkenshouderij en pluimveehouderij. Elk team heeft een verkoopleider. De rest van bijvoorbeeld het rundveeteam bestaat uit 12 adviezeurs in de buitendienst. Deze adviezeurs hebben een bureau op kantoor en zitten verder onderweg bij de veehouders. Een klein maar opvallend puntje is dat alle bureaus in een grote ruimte staan, zo ook die van de verkoopleider. Op deze manier probeert AR de afstand zo klein mogelijk te houden tussen buitendienst en verkoopleider. Voor de overige afdelingen naast rundvee geldt dezelfde structuur.

Systemen
Het hoofdkantoor van AR bevindt zich in Wageningen. Van hieruit wordt alles gecoordineert. Zo heeft het rundveeteam een kantoor bij de fabriek waar voornamenlijk rundveevoeders gemaakt worden. Dit kantoor bevind zich in Lienden.

Gemeenschappelijke waarden
De gemeenschappelijke waarden van AgruniekRijnvallei is dat ze samen met alle werknemers de agrariers willen helpen tot het beste resultaat. Dit kan alleen door als bedrijf goed te functioneren als bedrijf en niet als ieder individue voor zich. Ook zullen ze continue moeten vernieuwen en innoveren.

Sleutelvaardigheden
Een sleutelvaardigheid van AR is dat ze dicht bij de klant staan. De afstand tot de agrariers wordt niet te groot. Dit doen ze door regelmatig demo's te geven en de veehouders uit te nodigen hiervoor, maar ook door veel beurzen te bezetten met een stand om het contact te onderhouden. Dit samen met voor elke veehouder een advies op maat met de juiste producten zorgt voor goede vaardigheden voor een goed bedrijf.
Management stijl
Het management is een van de belangenrijkste dingen bij AgruniekRijnvallei. Als het managment van de managers goed is kan het personeel goed aangestuurd worden en kan het bedrijf goed functioneren. Door op elke afdeling een eigen verkoopleider(manager) te zetten, zijn de lijnen kort binnen het bedrijf.

Personeel
Het personeel is het gezicht van het bedrijf. Het is dus belangenrijk dat het personeel goed functioneerd om de klanten tevreden te houden. Dit betekent dus niet dat alleen de vertegenwoordigers goed moeten functioneren, maar ook dat de vrachtwagenchaufeurs hun werk goed moeten doen. Dit is mede mogelijk doordat het kantoor van de vertegenwoordigers en verkoopleider bij de fabriek zit en zo iedereen dus in de zelfde ruimte koffie drinkt. Hierdoor is er snel overleg en voelen de chaufeurs zich ook verantwoordelijk voor wat ze doen.
Een klein voorbeeldje uit eigen ervaring:
Een tijdje geleden was er op het melkveebedrijf bij mij thuis een vrachtwagenchaufeur die op de bon had staan dat hij brok moest lossen in een silo waar hij al vaker meel in gelost had. Hij vroeg zich af of dit wel klopte en kwam eerst informeren of dit zo moest. Het bleek dat er een foutje gemaakt was bij het bestellen. Dit voorbeeld laat zien dat de chaufeurs zich betrokken voelen bij het bedrijf en niet zomaar doen wat er op de bon staat. Zeer belangenrijk dus voor het beste resultaat.



bronnen:
AgruniekRijnvallei